مقدار نمک و سرکه برای شور گل کلم چقدر است؟

دسته بندی ها : مقالات
از چاشنی‌های محبوب ایرانی‌ها انواع و اقسام شور و ترشی است که به عنوان دورچین و همراه با غذاهایی مانند لوبیا پلو، استانبولی و کتلت سرو می‌شوند. از قدیم‌الایام همزمان با رسیدن کلم سفید سرآشپزان ایرانی اقدام به تهیه شور گل کلم خانگی می‌کنند. در نگاه اول طرز تهیه شور گل کلم آسان به نظر می‌رسد؛ اما فوت و فن‌های خاصی دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها، ممکن است گل کلم‌ها به اندازه کافی شور نشده یا بالعکس، آنقدر شور شوند که کسی نتواند لب به آن بزند! در این مقاله به طور حرفه‌ای می‌آموزید که مقدار نمک و سرکه برای کلم شور چقدر است. مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.
مقدار نمک و سرکه برای شور گل کلم

چگونه شور گل کلم درست کنیم؟

قبل از هر چیز یکی از نکات مهم این است که استفاده از نمک‌های باکیفیت مانند نمک آبی و صورتی طعم اصیل و بی‌نظیری به شور می‌دهد. با توجه به مزایا و خواص این نوع نمک‌ها، نمک آبی سمنان قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و گزینه ایده‌آلی برای تهیه کلم شور خانگی است. در ادامه می‌آموزید که چطور شور گل کلم تهیه کنید.

مواد مورد نیاز:

  • آب جوشیده: ۴ پیمانه
  • سرکه: نصف پیمانه
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • هویج: ۳ تا ۴ عدد
  • گل کلم: ۱ عدد
  • سیر: ۷ عدد
  • ساقه کرفس: ۲ عدد
  • خیار: ۴ عدد
  • سبزی‌های معطر (ترخون، گشنیز، مرزه، شوید، نعنا): ۲۵۰ گرم
  • فلفل تند: به میزان لازم
طرز تهیه شور گل کلم

طرز تهیه شور گل کلم

در مرحله اول باید مواد فوق را برای شور انداختن آماده کنید. به این منظور ابتدا گل کلم‌ها را خرد کنید، در تشت بزرگ آب سرد بریزید، چند بار بشویید و در آبکش قرار دهید. برای خرد کردن گل کلم‌ها اول باید برگ‌های سبز دور آن را جدا کرده و ته گل کلم را هم با چاقوی تیزی ببرید. هنگام خرد کردن گل کلم‌ها اگر هر گونه تیرگی مشاهده کردید، با چاقو بگیرید. سپس هویج و خیار را بشویید، پوست بگیرید و حلقه‌ای خرد کنید. پوست سیرها را هم به صورت حبه‌ای بگیرید. ساقه کرفس را خرد کرده و سبزی‌های معطر را پاک کنید.

در مرحله دوم همه مواد مذکور را روی دستمال نخی پهن کرده و 3-4 ساعت صبر کنید تا کاملا خشک شود. در این مدت زمان میزان آب گفته شده را بجوشانید و در کناری بگذارید تا از حرارت بیفتد. سپس شیشه مناسب، کاملا خشک و استریلی را انتخاب کنید و در کف آن، کمی سبزی معطر بریزید. سپس لایه به لایه گل کلم، خیار، هویج، سیر و مجددا سبزی اضافه کنید. مجددا با همین ترتیب مواد را اضافه کنید تا شیشه پر شود. حتما بعد از هر بار ریختن مواد، ظرف را تکان دهید تا فضای خالی باز شود. در نهایت آب جوشانده و نمک و سرکه را مخلوط کنید و روی شور بریزید تا پر شود. توصیه می‌کنیم به جای نمک‌های سفید معمولی نمک صورتی و آبی استفاده کنید. قیمت نمک آبی و صورتی نسبت به مزایای بی‌شمار آن ارزشش را دارد که بابت خرید هزینه کنید.

نکات مهم شور گل کلم

مقدار آب و نمک و سرکه برای شور گل کلم از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام تهیه شور توجه داشته باشید. به طور کلی، ترشی میزان بیشتری سرکه و شور مقدار بالاتری نمک دارد و بر این اساس، این دو چاشنی طعم و بافت متفاوتی دارند. مقدار نمک در کلم شور 4 قاشق غذاخوری سر پر به ازای هر یک و نیم لیتر آب جوشیده است. همچنین به ازای این مقدار آب، باید یک پیمانه سرکه اضافه کنید.

یکی دیگر از نکات مهم که در صورت عدم رعایت آن، شور نرم می‌شود، این است که حتما قبل از افزودن آب، باید از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید. قبل از بستن درب شیشه شور، روی آن را پلاستیکی بکشید و به هیچ عنوان زودتر از یک هفته درب ظرف را باز نکنید. در طول این مدت یک هفتگی تا رسیدن شور، ظرف را در محیط خنکی قرار دهید؛ در غیر این صورت شور نرم می‌شود. در بخش بعد خواص شور و همچنین پاسخ سوالاتی مانند اینکه در شور گل کلم خالی نمک برای تیروئید پرکار ضرر دارد یا نه را می‌خوانید.

مقدار آب و نمک و سرکه برای شور

شور گل کلم چه خواصی دارد؟ خواص گل کلم برای کبد چرب

گل کلم مزایای بسیاری برای حفظ سلامتی یا حتی درمان برخی بیماری‌ها دارد؛ با این وجود بهره‌مندی از اکثر این مزایا در گروی این است که مقدار نمک کلم شور بیش از اندازه نباشد و همچنین از نمک‌های بی‌ضرری مانند نمک صورتی و آبی در تهیه آن استفاده کنید. در مقاله دیگری توضیح داده‌ایم که نمک صورتی هیمالیا از کجا بخریم. گل کلم حاوی مقادیر بالای آلیسین سولفورفان است که در سم زدایی و پاکسازی کبد و کلیه نقش کلیدی دارد. از این رو مصرف گل کلم برای درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب و بیماری‌های کلیوی معجزه می‌کند.

چرا برای تهیه شور از نمک آبی یا صورتی استفاده کنیم؟

این دو نوع نمک محتوای سدیم کمتری نسبت به نمک‌های سفید معمولی دارند. در نتیجه، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، گزینه سالم‌تری هستند. همچنین طعم تیز و شورتر نمک آبی نسبت به نمک‌های معمولی، نتیجه نهایی را خوشمزه‌تر می‌کند. نمک صورتی هم از نمک معمولی شورتر است و بنابراین، فقط مقدار کمی از آن کافی است تا شور شما دقیقا همان طعمی را بدهد که انتظارش را داشتید. از این رو میزان نمک شور مخلوط با این دو نوع نمک جادویی به مراتب کمتر می‌شود و چاشنی شما سالم‌تر خواهد بود. البته مزایای نمک صورتی و آبی مانند درمان شپش با نمک و همچنین دیگر فواید آن برای سلامتی فراتر از چیزی است که در مقاله پیش‌ رویتان بگنجد.

میزان نمک شور مخلوط

خرید نمک آبی و صورتی برای تهیه شور گل کلم از فروشگاه بلو سالت

در این مقاله، طرز تهیه شور گل کلم خانگی را توضیح دادیم و راهنمایی‌تان کردیم چه کارهایی باید انجام دهید تا گل کلم‌ها ترد باقی بمانند. همچنین گفتیم استفاده از نمک‌های صورتی و آبی چه مزایایی نسبت به نمک سفید معمولی دارند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی درباره تهیه شور گل کلم دارید، در بخش نظرات این مقاله با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی بلو سالت به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقدار نمک و سرکه برای شور گل کلم چقدر است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2020-2024 BLUESALT24 - All Rights Reserved©