حلیم بادمجان با لوبیا سفید و برنج، یک غذای لذیذ و سنتی است که می‌توان آن را در مجالس مختلف به عنوان پیش غذا یا حتی غذای اصلی سرو کرد. لوبیا سفید حاوی پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین‌های گروه B است و بادمجان نیز فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ترکیبات آنتی اکسیدان دارد. بنابراین با پخت این مدل حلیم بادمجان می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و مواد مغذی و مفید موردنیاز بدن را تامین کنید. در این مقاله دو مدل طرز پختن حلیم بادمجان را توضیح می‌دهیم و فوت و فن دستورهای پخت مختلف را با هم بررسی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مطلب کاربردی و خوشمزه را از دست ندهید.

طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار

قبل از هر چیز توصیه می‌کنیم نمک سفید آشپزخانه را با نمک آبی یا صورتی جایگزین کنید. قیمت نمک آبی و صورتی نسبت به فوایدی که برای سلامتی بدن دارند، کاملا ارزشش را دارد که بابت خرید افزودنی شورمزه سالم‌تر کمی بیشتر هزینه کنید.

مواد لازم:

  • گوشت سردست یا گردن بره: 500 گرم
  • لوبیا سفید: 400 گرم
  • بادمجان: 2 کیلوگرم
  • برنج: 1 پیمانه
  • کشک: 1 شیشه
  • پیاز داغ: 5 قاشق غذاخوری
  • نعناع داغ: به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده: به مقدار لازم
  • زردچوبه و نمک و فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار

طرز پخت حلیم بادمجان با لوبیا سفید

  1. از شب قبل لوبیاها را در کاسه یا ظرف مناسبی خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.
  2. بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. کمی به آن‌ها نمک بزنید و کناری بگذارید تا آب تلخ بادمجان خارج شود. برای سالم‌تر شدن غذایتان خرید نمک صورتی را فراموش نکنید.
  3. بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و سپس روی دستمال حوله‌ای بیاندازید تا روغن اضافی خارج شود.
  4. پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. پس از اینکه پیازها طلایی شدند، گوشت را بیافزایید و بعد از افزودن 3 پیمانه آب، درب قابلمه را بگذارید تا بپزد.
  5. بعد از پختن گوشت، آن را ریش ریش یا با همزن برقی له کنید. این کار باعث می‌شود حلیم بادمجان شما کشدار شود.
  6. برنج و لوبیا سفید را با 8 پیمانه آب در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج و لوبیا با هم بپزند. نمک، فلفل سیاه و کمی از زعفران دم‌کرده را هم در همین مرحله اضافه کنید.
  7. بعد از اینکه آب برنج و لوبیا جمع شد، بادمجان‌های سرخ شده و 4 قاشق پیاز داغ را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید. سپس از روی حرارت بردارید.
  8. در این مرحله باید حلیم بادمجان را در غذاساز بریزید یا از گوشت کوب برقی یا دستی استفاده کنید تا مواد کاملا نرم و یکنواخت شوند.
  9. مجددا حلیم بادمجان را روی حرارت بگذارید و گوشت له شده و مابقی زعفران دم‌کرده را اضافه کنید. در همین حین مرتبا غذا را هم بزنید.
  10. بعد از 15 دقیقه، کشک را کمی با آب رقیق کنید و به غذا بیافزایید.
  11. 15 دقیقه دیگر صبر کنید تا کشک کاملا جذب شود. در نهایت حلیم بادمجان را در ظرف دلخواه با نعناع داغ، پیاز داغ، سیر داغ، گردوی خرد شده و کشک سرو کنید.

طرز تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت و با عدس

اگر غذاهای گیاهی را ترجیح می‌دهید و نمی‌خواهید حلیم بادمجانتان گوشت داشته باشد، این دستور پخت را امتحان کنید. علاوه بر این مدل حلیم بادمجان، توصیه می‌کنیم به عنوان یک گیاهخوار یا وجترین طرز پختن اسفناج را هم یاد بگیرید.

  • بادمجان: 1 کیلوگرم
  • عدس: 1 لیوان
  • کشک: 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز: 3 عدد
  • سیر: 3 حبه
  • گردو: 10 عدد
  • زعفران دم‌کرده: 3 قاشق غذاخوری
  • نعناع داغ: 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: 1 قاشق چای‌خوری
  • دارچین: 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل: 1 قاشق چای‌خوری
طرز تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت و با عدس

مرحله اول تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت: پخت بادمجان

برای پخت بادمجان، ابتدا پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت طولی برش بزنید و به دو قسمت تقسیم کنید. سپس روی بادمجان‌ها نمک بپاشی. سپس روی بادمجان‌ها آب بریزید و به مدت نیم ساعت در آب نمک نگه دارید تا بادمجان هنگام سرخ شدن، روغن کمتری جذب کند. هنگام پختن کوکو سیب زمینی نیز می‌توانید همین ترفند را به کار بگیرید تا سیب زمینی‌ها کمتر روغن جذب کنند.

پس از گذشت نیم ساعت، بادمجان‌ها را بشویید، روی پارچه خشکی بچینید و کمی فشار دهید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. سپس آن‌ها را در روغن سرخ کنید. وقتی دو طرف بادمجان‌ها کاملا سرخ شد، آن‌ها را از تابه خارج کرده و در یک صافی یا دستمال مخصوص قرار دهید تا روغن اضافی خارج شود.

مرحله دوم تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت: پختن عدس، درست کردن پیازداغ و گردو

عدس را در قابلمه‌ای بریزید و آنقدر آب بریزید تا روی آن را بپوشاند. کمی نمک و زردچوبه بیافزایید و 20 دقیقه صبر کنید تا عدس کاملا له شود. سپس پیاز داغ درست کنید. به این منظور پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و در قابلمه با کمی روغن تفت دهید. سپس سیر را خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. در نهایت کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید تا پیاز طلایی رنگ شود. از همین روش تهیه پیازداغ می‌توانید برای طعم دار کردن گوشت استفاده کنید. گردوها را هم با چاقو خرد کنید؛ تا اندازه‌ای که زیر دندان احساس شوند.

طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله آخر پختن حلیم بادمجان بدون گوشت: طعم دار کردن بادمجان و مخلوط کردن مواد

بعد از سرخ شدن بادمجان، 2 تا 3 قاشق غذاخوری زعفران آب شده، 1 قاشق مربا خوری پودر دارچین و نوک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز به آن اضافه کنید. این افزودنی‌ها در پختن آبگوشت هم بسیار کاربردی هستند. بادمجان را خوب له کنید، سپس گردوی خرد شده و عدس را به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا مواد یکدست شوند. در مرحله آخر تابه‌ای را روی حرارت بگذارید و حلیم بادمجان را در آن تفت دهید. در نهایت کشک را بیافزایید.

پخت حلیم بادمجان خوشمزه و سالم با نمک‌های آبی و صورتی بلو سالت 24

در این مقاله دو مدل طرز پختن حلیم بادمجان را توضیح دادیم و راهنمایی‌تان کردیم چطور با و بدون گوشت این غذای لذیذ و خوشمزه را بپزید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی بلو سالت 24 باشیم.