نمک ترکیبی ضروری است که همه انسان‌ها در رژیم غذایی خود به آن نیاز دارند. اما نوزادان نباید نمک مصرف کنند؛ زیرا کلیه‌های در حال رشد آن‌ها هنوز قادر به پردازش این افزودنی شورمزه نیستند. دادن نمک بیش از حد به کودک ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا شود. حتی ممکن است در موارد شدید و نادر، نوزادی که مقدار زیادی نمک مصرف کرده، به مداخلات اورژانسی نیاز پیدا کند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا نمک برای نوزاد ممنوع است، چه مقدار نمک برای کودکان خطری ندارد و چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا کودک شما مقادیر زیادی نمک مصرف کرده است یا نه. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

دلایل ممنوعیت نمک در غذای نوزاد

احتمالا تاکنون شما هم به این فکر افتاده‌اید که برای بهتر شدن طعم غذا و تشویق نوزاد به خوردن آن، به غذا نمک بزنید. شاید برای اینکه افزودنی شورمزه سالم‌تری را هم برای کودکتان تهیه کنید، به فکر استعلام قیمت هر کیلو نمک آبی و خرید این نوع نمک افتاده باشید. فارغ از اینکه نمک چه مضراتی برای نوزاد دارد. در واقع نوزادانی که نمک زیادی از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل ممنوعیت نمک در غذای نوزاد

مصرف نمک و آسیب به کلیه‌های نوزاد

کلیه‌های نوزاد هنوز نابالغ هستند و نمی‌توانند نمک اضافی را به اندازه کلیه‌های بالغ تصفیه کنند. در نتیجه، رژیم غذایی غنی از نمک ممکن است به کلیه‌های کودک آسیب برساند. حتی با وجود اینکه نسبت به قیمت نمک صورتی این نوع نمک مضرات کمتری نسبت به نمک سفید دارد، باز هم برای نوزادان ممنوع است.

تغییر طبع و ذائقه نوزاد با خوردن نمک

نوزادان از بدو تولد تفاوتی بین طعم‌های مختلف شیرین و شور قائل نیستند. اما دادن غذاهای پرنمک به کودک می‌تواند ترجیح وی را به غذاهای شور تقویت کند و احتمالا باعث شود که کودک شما غذاهای شور را به غذاهایی که به طور طبیعی نمک کمتری دارند، ترجیح دهد. حتی با وجود خواص نمک صورتی برای تیروئید کم کار در صورتی که نوزاد شما به کم کاری تیروئید مبتلاست، نباید از این نمک هم در غذای او استفاده کنید.

احتمال ابتلا به فشار خون بالا در اثر خوردن نمک در نوزادی

رژیم غذایی سرشار از نمک ممکن است باعث افزایش فشار خون کودک شما شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اثر نمک در افزایش فشار خون در نوزادان قوی‌تر و بیشتر از بزرگسالان است. در نتیجه، نوزادانی که رژیم غذایی غنی از نمکی دارند، در دوران کودکی و نوجوانی دارای سطوح بالاتر فشار خون هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در آینده افزایش دهد.

تغییر طبع و ذائقه نوزاد با خوردن نمک

چه مقدار نمک در غذای نوزادان بی‌خطر است؟

سدیم، جزء اصلی نمک خوراکی، یک ماده مغذی ضروری است. همه افراد، از جمله نوزادان، برای عملکرد صحیح به مقادیر کمی از آن نیاز دارند. نوزادان خردسال زیر 6 ماه نیاز روزانه خود به سدیم را تنها از شیر مادر و شیر خشک تامین می‌کنند. کودکان 7 تا 12 ماهه نیز می‌توانند سدیم موردنیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک و مقادیر کمی سدیم موجود در غذاهای کمکی فرآوری نشده بگیرند. به این ترتیب، کارشناسان توصیه می‌کنند که تا 12 ماهگی به غذای کودک خود نمک اضافه نکنید.

پس از 1 سالگی، توصیه‌ها کمی متفاوت است. به عنوان مثال، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) 1100 میلی‌گرم سدیم در روز (معادل تقریبا نصف قاشق چای‌خوری نمک خوراکی) – را برای کودکان 1 تا 3 ساله ایمن و کافی می‌داند.  در ایالات متحده آمریکا، توصیه‌ها برای همان گروه سنی به طور متوسط 800 میلی‌گرم سدیم در روز است که تقریبا معادل با 0.4 قاشق چای‌خوری نمک است. در این بازه سنی بهتر است از بهترین نمک برای پرکاری تیروئید استفاده کنید که نسبت به نمک سفید معمولی خطرات کمتری دارد.

چگونه بفهمیم که کودک نمک زیادی خورده است؟

اگر کودک شما غذای خیلی شور خورده باشد، تشنه‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. در موارد بسیار نادر، نوزادی که نمک بیش از حد مصرف کند، به هایپرناترمی یا جریان بیش از حد سدیم در گردش خون مبتلا می‌شود. در صورت عدم درمان، هایپرناترمی ممکن است باعث احساس تحریک پذیری و بی‌قراری نوزاد شده و حتی منجر به به خواب آلودگی، بی حالی و در نهایت کما و حتی مرگ شود.

تشخیص اشکال خفیف هیپرناترمی در نوزادان دشوارتر است. تشنگی شدید و بافت خمیری یا مخملی پوست علائمی هستند که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است به شکل خفیف هیپرناترمی مبتلا باشد و در صورت مشاهده این علائم باید سریعا به اورژانس کودکان مراجعه کنید. البته قبل از این اتفاق باید دلیل تمایل کودک به خوردن نمک را بررسی کنید و این مورد را مانند پاسخ این سوال که «خوردن نمک در بارداری نشانه چیست» جدی بگیرید.

چگونه بفهمیم که کودک نمک زیادی خورده است؟

راه‎‌هایی برای کم کردن میزان نمک در رژیم غذایی کودک و نوزاد

اگر خودتان غذای کودکتان را درست می‌کنید، از افزودن نمک صرف نظر و غذاهای تازه را انتخاب کنید. همچنین اگر از سبزیجات و میوه‌های منجمد یا کنسرو شده برای تهیه غذای کودک استفاده می‌کنید، برچسب روی آن‌ها را بخوانید و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که سدیم کمتری دارند. همچنین غذاهای کنسرو شده مانند لوبیا، عدس، نخود و سبزیجات را قبل از افزودن آن‌ها به پوره یا وعده‌های غذایی کودک بشویید تا میزان سدیم آن‌ها کمتر شود. البته توجه داشته باشید از سنی به بعد نباید کاملا مصرف نمک را برای کودکتان ممنوع کنید، چرا که در غیر این صورت فرزندتان به سرم قندی نمکی احتیاج پیدا می‌کند.

خرید نمک‌های آبی و صورتی سالم برای غذای کودکان از فروشگاه بلو سالت 24

در این مقاله توضیح دادیم که چرا نمک برای نوزاد ممنوع است و از چه سنی به بعد می‌توانید به غذای کودکتان نمک اضافه کنید. از آنجایی که نمک‌های آبی و صورتی محتوای سدیم کمتری دارند، افزودنی‌های سالم‌تری هستند و بهتر است به جای نمک سفید از این نوع نمک‌ها در غذای کودکتان استفاده کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی بلو سالت 24 به اشتراک بگذارید.