بهترین طرز پختن اسفناج + ترفندهای نگهداری

دسته بندی ها : مقالات
اسفناج پای ثابت آشپزخانه است؛ چرا که به راحتی می‌توان آن را به صورت تازه یا منجمد طبخ و در موارد بسیاری استفاده کرد. این سبزی‌های برگ‌دار طعم ملایمی دارند، به خوبی با مواد دیگر مخلوط می‌شوند و افزودنی فوق‌العاده‌ای برای املت، اسکرامبل و لازانیا هستند. ضمن اینکه خواص و فواید اسفناج بر هیچکس پوشیده نیست. در این مقاله به آموزش بهترین طرز پختن اسفناج و نکات مهم برای نگهداری آن می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.
طرز پختن اسفناج

انواع مدل‌های طرز پختن اسفناج

بسته به طعم دلخواه، بافت و استفاده موردنظر 3 روش اصلی برای پخت اسفناج شامل موارد زیر وجود دارد:

  • بخارپز کردن: به سرعت برگ‌های اسفناج نرم و قابل مصرف می‌شوند و نیازی نیست چاشنی زیادی را بعد از پختن اضافه کنید.
  • بلانچ کردن: با این روش برگ‌های اسفناج در عرض چند ثانیه می‌پزند و اغلب به عنوان یک مرحله واسطه هنگام طبخ غذا استفاده می‌شود.
  • تفت دادن: در این روش، اسفناج با حرارت خشک می‌پزد و از افزودنی‌های طعم‌دهنده مانند نمک صورتی استفاده می‌کنند. قیمت نمک صورتی نسبت به طعم دلچسب و فواید بسیاری که به اسفناج می‌بخشد، کاملا منطقی و مقرون‌به‌صرفه است.
طرز تهیه اسفناج ساده و خوشمزه بخارپز

طرز تهیه اسفناج ساده و خوشمزه بخارپز

بخارپز کردن اسفناج در فضای گرم و مرطوب باعث می‌شود اسفناج‌هایی که برگ‌های بزرگی دارند، در کمتر از 2 دقیقه پخته شوند. در مقایسه با روش بلانچ، به آب کمتری برای بخارپز کردن اسفناج نیاز است. با بخار پز شدن، رنگ سبز اسفناج‌ها حفظ می‌شوند و در عین حال، این سبزی خوشمزه نرم می‌ماند.

بعد از اینکه اسفناج را بخارپز کردید، می‌توانید با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. در مقاله دیگری در پاسخ به سوال «برای نرم شدن سیرابی چه کنیم» گفتیم که مرحله افزودن نمک در تهیه هر نوع ماده غذایی بسیار اهمیت دارد و در صورتی که در مراحل اولیه پخت به برخی غذاها نمک اضافه شود، خوب نمی‌پزند و بعضا سفت می‌مانند. اگر اسفناج بخارپزشده‌تان تلخ است، با کمی آبلیمو یا سرکه بالزامیک آن را مزه‌دار کنید.

طرز پختن اسفناج بلانچ شده

بلانچ کردن برگ‌های اسفناج در یک قابلمه بزرگ با آب داغ و نمک به سرعت سبزی‌ها را در کمتر از یک دقیقه نرم و قابل مصرف می‌کند. این روش برای پخت سریع چند دسته برگ اسفناج، عالی است. نکته مهم اینکه باید به سرعت آن را از روی حرارت بردارید و زیر آب سرد خنک کنید تا فرآیند پخت متوقف شود. در غیر این صورت، برگ‌های اسفناج پژمرده می‎‌شوند. سپس خوب اسفناج‌ها را بچلانید تا آب اضافی خارج شود. برای درمان سردرد با نمک ساده می‌توانید از ترکیب نمک و اسفناج نیز استفاده کنید؛ چرا که این سبزی سرشار از ماده‌ای به نام تیرامین است و از بروز سردرد میگرنی جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه اسفناج با پیاز داغ

سومین راه پختن اسفناج، تفت دادن آن است. به این منظور ابتدا مقداری روغن زیتون را در یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. روغن به سرخ شدن برگ‌ها و تغییر رنگشان به قهوه‌ای روشن کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود که طعم اسفناج سریع‌تر باز شود. هنگام تفت دادن اسفناج می‌توانید از سایر مواد معطر و ادویه‌جاتی مانند سیر خرد شده، پیاز، فلفل دلمه‌ای یا فلفل چیلی نیز استفاده کنید.

نکته مهم اینکه به هیچ عنوان نباید دسته‌های بزرگ اسفناج را همزمان در تابه بریزید. همان طور که در مقاله راه حل زود پختن سیرابی در قابلمه توضیح دادیم، برای اینکه اسفناج خوب تفت داده شده و در عین حال پژمرده نشود، برگ‌ها را به قطعات کوچکی خرد کنید و کم کم به تابه بیافزایید. این مدل اسفناج برای تهیه پاستای شکم پر عالی است.

طرز تهیه اسفناج با پیاز داغ

ماندگاری اسفناج چقدر است؟ مدت نگهداری اسفناج پخته در فریزر

اسفناج تازه به دلیل رطوبت بالایی که دارد فقط تا یک هفته در یخچال قابل استفاده است. در واقع اسفناجی که شسته شود، ماندگاری کمی دارد؛ بنابراین سعی کنید فورا پس از شستن اسفناج از آن استفاده کنید. خوشبختانه، اسفناج را می‌توانید منجمد و به این شکل تا 6 ماه در فریزر نگهداری کنید. با نگهداری اسفناج در فریزر، می‌توانید هر موقع که هوس کردید، سری به طرز تهیه آش رشته بزنید و آش خوشمزه‌ای درست کنید.

چگونه اسفناج را فریز کنیم؟

برای اینکه اسفناج را فریز و مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنید، طبق مراحل زیر پیش روید:

  1. اسفناج‌ها را بشویید: ابتدا باید برگ‌های آسیب‌دیده یا فاسد را جدا کنید. سپس اسفناج را بشویید تا هرگونه کثیفی یا شن و ماسه پاک شود.
  2. اسفناج را بلانچ کنید (بجوشانید): برای این کار یک قابلمه آب جوش و یک کاسه آب سرد با تکه‌های یخ آماده کنید تا به عنوان حمام یخ استفاده شود. اسفناج خود را به مدت سی ثانیه تا دو دقیقه در آب جوش قرار دهید.
  3. اسفناج‌ها را آبکش کنید: قابلمه آب و اسفناج را در آبکش یا صافی ریزی بریزید تا آب آن گرفته شود.
  4. اسفناج را خنک و مجددا آبکش کنید: فورا برگ‌های اسفناج را در آب سرد غوطه‌ور کنید. اسفناج را برای بار دوم آبکش کنید، آن را در پارچه نخی تمیزی بپیچید و آب آن را بگیرید.
  5. اسفناج را فریز کنید: قبل از انجماد، اسفناج را به شکل گلوله‌هایی درآورید و هر گلوله را محکم در پلاستیکی بپیچید؛ به نحوی که هوا وارد آن نشود. به این ترتیب می‌توانید اسفناج‌ها را تا شش ماه در فریزر قرار دهید.
چگونه اسفناج را فریز کنیم؟

آیا اسفناج فریز شده سرطان‌زا می‌شود؟

بسیاری از کسانی که سبک زندگی سالمی دارند و برای مثال نمک آبی 125 گرمی کریستالی را جایگزین نمک سفید آشپزخانه می‌کنند، بر این باورند که غذاهای فریز شده خاصیت چندانی ندارند. درباره اسفناج نیز گفته می‌شود با فریز کردن اسفناج احتمال تولید ترکیب سرطان‌زایی به نام نیتروزآمین افزایش می‌یابد. آزمایشات اتحادیه اروپا نشان داده مقدار این ماده ایجاد شده در اسفناج فریزشده نگران‌کننده نیست، اما با این حال توصیه می‌شود حتی الامکان این سبزی را تازه خریداری و مصرف کنید.

پختن اسفناج با نمک صورتی فروشگاه بلوسالت 24

در این مقاله 3 طرز پختن اسفناج را توضیح دادیم و گفتیم چگونه برای مدت زمان طولانی اسفناج را نگهداری کنید. شما می‌توانید هنگام پختن این سبزی مقوی، نمک‌های آبی و صورتی بلو سالت را نیز بیافزایید و به این ترتیب، از خواص دوچندان آن بهره‌مند شوید. در پایان اگر سوالی درباره پختن اسفناج و طرز نگهداری آن دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی بلوسالت 24 باشیم.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بهترین طرز پختن اسفناج + ترفندهای نگهداری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2020-2024 BLUESALT24 - All Rights Reserved©